VAD ANVÄNDER DU FÖR MATERIAL?

Jag har fått en läsarfråga som jag tänkte svara på.
Vad använder du för material när du tecknar?

Svar: När jag började teckna för ungefär två månader sedan hade jag ingenting proffsigt ritmaterial hemman utan fick använda mig av saker som de flesta har i hemmet, tex: När jag skuggade bilder så använde jag mig av pappersnäsdukar och tops vilket faktiskt funkar ganska bra. Och när det kommer till vilket papper jag använde så andände jag vanligt papper man skriver ut med, verkligen ingenting jag rekommenderar eftersom sådant papper är tunt och det är lätt att det skrynklar sig lite om man tar i för mycket när man tex skuggar bilden. Men det funkar iallafall om man inte har råd eller bara vill testa sig fram. I penn väg så använde jag mig av en vanlig stiftpenna och en Faber Castell 6B penna som jag hade hemma, det är svårt att få olika nyanser med samma penna med tyckte endån det funkade hyfsat bra.

Men nu har jag fått och köpt en del proffsigt ritmaterial så idag när jag ska skugga en bild så använder jag mig av Stompfar, jag har sex stycken i olika storlekar men använder mig mest av storlek tre och två. Jag ritar nu mera på Büngers papper i både A4 och A3, kan verkligen rekommendera detta pappret för jag tycker det är helt underbart. Jag använder mig utav Staedtler, Mars Lumograph pennor: HB, 2B, 4B, 6B, 7B och 8B och dessa kan jag också rekommendera för jag tycker dom är super bra! För övrigt använder jag mig utav en Rouge Borste för att få bort suddrester på teckningen, olika former av linjaler, Alligator färgpennor, Svart Bläckpenna och ibland en Svart Tuschpenna. Just nu använder jag mig av ett eraser som heter Peastic Eraser, men jag tycker inte det spelar någonroll vad för något man använder sig av, detta är ett vanligt och billigt alternativ som jag tycker funkar mycket bra. Jag använder mig också av någonting som heter Eraser Pen som är jätte bra att använda när man ska sudda små detaljer! Sedan använder jag mig utav en helt vanligt pennväsare där det finns ett litet och ett stort hål beroende på storleken på pennan.


Tror jag har fått med allt nu, men om det är någonting annat ni undrar över så är det bara till att slänga iväg en kommentar eller ett mail så ska jag försöka svara på det.



» kiba

Kan du inte göra en video där du visar hur du använder stompar/stomfar. :)

2011-12-30 // 17:00:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback