LIEEYA ANSWERS ON 14 QUESTIONS


Om du inte får välja blyerts, vilket är ditt favorit sätt att skapa konst?
- Oh vad svårt för det är blyerts jag är mest bekväm med att använda, men då måste jag nog säga penslen. Har dock bara gjort en målning hittils men tyckte det var härligt att använda sig av någonting man inte kan sudda ut och ta bort utan det gäller att tänka till innan man gör någonting.
Om du inte får välja blyerts, vilket är ditt favorit sätt att skapa konst?
- Oh vad svårt för det är blyerts jag är mest bekväm med att använda, men då måste jag nog säga penslen. Har dock bara gjort en målning hittils men tyckte det var härligt att använda sig av någonting man inte kan sudda ut och ta bort utan det gäller att tänka till innan man gör någonting.

Vill du jobba/utbilda dig till något inom konst?
- Som det ser ut nu så skulle jag jätte gärna vilja gå någon kurs inom konst och även i framtiden så skulle det vara roligt att få jobba med någonting som man verkligen brinner för, så det blir ett ja på båda dom.

Ungefär hur lång tid tar det att göra en teckning för dig?
- Oh, det är så olika och så svårt att säga för jag brukar inte hålla koll på tiden när jag tecknar utan jag bara jobbar på och då blir det avbrott lite då och då så kan tyvärr inte svara på det men jag ska försöka hålla koll på tiden nästa gång jag gör en teckning.

Hej Lieeya! Jag vill säga att jag ÄLSKAR din blogg och jag har faktiskt precis varit på C&L och köpt en stompf (tror det stavas så) så att jag kan öva på dina guider mer. Jag är 13 år och ÄLSKAR konst! Har du något tips som gör att jag kan bli bättre?
- Men herregud vad du är gullig. Blev så himmla glad när jag fick syn på din kommentar och att du gillar det jag gör. Vad roligt att du har varit iväg och köpt dig en Stompf det är typ det allra bästa hjälpmedlet man kan ha. Mitt tips till dig är bara att kämpa på, ge inte upp utan fortsätt att teckna och var inte rädd för att testa på nya saker.

Hurudan musik brukar du lyssna på medan du tecknar?
- Oftast så lyssnar jag faktist inte på musik när jag tecknar, tycker det är riktigt skönt att bara sitta ner i lugn och ro med sina egna tankar när man håller på att skapa en teckning eller målning. Men såklart händer det ibland att jag vill lyssna på någon musik och jag lyssnar mest på pop och ballader som jag kan sitta och sjunga till.

Gud! Jag älskar dina bilder! :D Du är grymmt ducktig!!!!
Hur gammal var du när du började måla?
- Oh, tusen tack vad glad jag blir! Är så roligt att höra att det man gör uppskattas. Jag var 19 år då jag bestämmde mig för att börja teckna, innan dess var det absoulut ingenting jag sysslade med och jag hatade varje gång vi hade bild i skolan. Men jag bestämde mig en dag för att det var någonting jag ville lära mig och nu älskar jag det. Jag var 20 år då jag började måla, jag som sagt bara gjort en målning hittils men det kommer absolut att blir fler.

Hur ofta målar du?
- Jag målar inte så ofta utan föredrar att teckna med blyerts för det är de jag är van vid att göra men jag ska bli bättre på att måla med mina Akryl färger.

Ritar du av personer eller ritar du bara utifrån dina egna tankar?
- Jag tecknar bara utifrån mina egna tankar, tycker det är roligare att göra. Dock har jag inte testat att teckna av en person så det kanske kommer lite längre fram.

Var har du köpt din stompf?
- Mina Stompfar är köpta i Hässleholms Bokaffär men man kan helt klart köpa stompfar i de flesta bokaffärer eller på internet. Jag har storlekarna ett till sex men de jag använder allra mest är storlekarna tre och fyra, så dom storlekarna rekommenderar jag till alla att köpa.

Vad köper du ditt material?
- Mitt teckning material köper jag för det mesta i olika bokaffärer så som Bokia och Akademibokhandeln.
- Mitt målnings material köper jag på lite olika ställen, men det allra mesta köper jag i en Hobby affär vi har här i Hässleholm. De stället jag kan rekommendera är att ni köper det i någon hobby affär så som Panduro.

Hur mycket tid lägger du ner på din konst i veckan?
- Oh, det är massor! Jag skapar någonting varje dag mer eller mindre, för om jag inte håller på med någon teckning eller målning så brukar jag syssla med att göra Step By Step och lägga upp på bloggen. Eller så sitter jag och gör skisser som hamnar i kategorin "Snabba Skisser", så jag lägger ner ganska mycket tid på min konst.

Hur får du din inspiration?
- Oftast får jag min inspiration på We ♥ It, världens bästa sida. Annars kan det vara någon blogg jag varit inne på och så men jag gör alltid om det till min egen stil så vilket är mycket viktigt att man gör.

Måste säga att jag beundrar dig och hur du lyckats göra en sådan utveckling! Jag tycker själv mycket om att måla, men blir väldigt irriterad på att resultatet inte blir så bra som jag tänkt mig. Jag är inte dålig, och jag vet att jag skulle bli mycket bättre om jag övade mer. Har du något tips till mig?
- Tack så jätte mycket! Blir väldrigt rörd när jag läser detta och jag känner igen det med att man blir irriterad på att slutresultatet inte alls blir så som man vill men det är bara till att kämpa på öva hela tiden och försöka hitta sin stil. Man ska inte vara rädd för att göra någonting annorlunda.

Har du provat på andra sätt, tex lera, keramik, med mera?
- Nej det har jag inte gjort någon gång. Det är lite stor press med de eftersom man måste snabba sig lite för det stelnar och så men vem vet kanske kommer testa det någon dag.


» Sara

Fin bild :)

2012-01-15 // 14:57:15

Hej Lieeya! Tack för du svarade på min fråga, blir så glad då! Jag ska faktiskt göra en egen blogg om konst, som din lite, och jag tror du kmr få se MÅNGA kommentarer i fortsättningen av mig! Kram!

2012-01-15 // 16:40:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback